Lessen van de maand oktober: Body Pump en RPM

Body Pump
Body Pump is een spier verstevigende workout met gewichten, die vrijwel iedereen mee kan doen. Er wordt gewerkt met vele herhalingen en relatief weinig gewicht. Hierdoor ontwikkel je geen grote toename van spiermasse, maar je lichaam wordt wel strakker!

Wanneer ga jij deze les meedoen?
            Woensdag 20:00 uur                     Richard
            Zaterdag 10:00 uur                        Wim

RPM
RPM is de indoor cycling workout gericht op interval training, waarbij je rijdt op het ritme van krachtige muziek. De les leidt je door heuvels, vlakke landschappen, bergtoppen en tijdritten.

Wat zijn interval trainingen?
Interval trainingen zijn trainingen waarbij je de intensiteit van de beweging, gedurende een korte periode, licht of heftig verhoogd. Na die korte intensieve piek, volgt een rustperiode, waarbij je het normale trainingstempo weer aanneemt. Deze cyclus wordt een aantal keren herhaald. Interval trainingen zijn vooral toepasbaar op duursporten zoals hardlopen, wielrennen (spinning) en zwemmen. Je kunt ze ook in de sportschool afwerken in je fitness programma of programma’s als body pump. De meeste cardio apparaten zoals een cross trainer en een roeiapparaat zijn vaak voorzien van een dergelijk programma.

Wat zijn de voordelen van interval trainingen?
Het wisselen van tempo bij interval trainingen leidt ertoe dat je lichaam niet went aan een bepaalde beweging. En dat leidt tot vele voordelen.

  • Verbetering van je conditie: Je longinhoud wordt groter waardoor je meer aankunt. Uit onderzoek blijkt dat mensen die dergelijke trainingen afwerken binnen 2 weken ongeveer 2x zo lang konden sporten, als de mensen die normale trainingen hadden afgewerkt. Doordat je longcapaciteit is toegenomen, ontvangen je spieren meer zuurstof. Hierdoor verbetert je uithoudingsvermogen met ongeveer 13%, in 2 weken tijd.
  • Vermeerdering van je spiermassa: Je lichaam werkt harder tijdens interval trainingen en daardoor gebruik je je spieren intensiever. Hierdoor neemt je spiermassa toe. Een bijkomend voordeel van een grotere spiermassa is dat je dagelijks meer calorieën verbrandt om die spiermassa in stand te houden. Een kilo spier vraagt dagelijks wel 100 calorieën, terwijl dezelfde hoeveelheid vetmassa slechts 10 calorieën vraagt.
  • Versnelling van je vetverbranding (600Kcal in een normale 50 minuten les): Een heel groot voordeel van interval trainingen is dat je meer vet verbrandt. Interval trainingen beïnvloeden namelijk je lichaamscellen; je wordt eerder geprikkeld om vet te verbranden, zelfs als je lichte oefeningen doet, of klusjes zoals huishoudelijk werk of de hond uitlaten. Uit een onderzoek uit 2005, onder vrouwen, bleek dat zij na 2 weken van interval trainingen, 36% meer vet verbrandden, tijdens 1 uur fietsen.
  • Bespaart tijd: Geen tijd om te sporten, is dus geen excuus meer. Uit onderzoek is gebleken dat 1 uur interval training dezelfde resultaten geeft als een extensieve training, of een normale training van 5 uur.
  • Je lichaam went niet: Wanneer steeds maar dezelfde oefeningen doet, dan raakt je lichaam daar aan gewend en dan verminderen de resultaten. Het gevolg is dat je niet meer afvalt en je conditie verbetert niet meer. Je hebt het zogenaamde glazen plafond bereikt. Interval trainingen helpen je om dat te voorkomen.

Ontdek de atleet in jezelf! Breng je endorfine peil zo hoog als je kunt en zweet en verbrand zoveel mogelijk KCal. Net als bij alle andere Les Mills programma's, wisselen de choreografie en de muziek om de drie maanden.

De les RPM wordt gegeven op:
               Maandag om 20:00 uur                 Richard
               Donderdag om 19:30 uur              Richard

 

Werkzaamheden Ziggo

Vanaf 25 januari tot en met 31 januari zullen er werkzaamheden plaats vinden in onze straat door Ziggo. Het zou kunnen voorkom...

Lees meer

Nieuw lesrooster januari 2019

Vanaf 2 januari start er een nieuw lesrooster.

Lees meer
Meer nieuws
  • Gratis Proefweek Fitness

    Gratis Proefweek Fitness

    Meld je aan voor de Gratis Proefweek Fitness bij Piazza Sports in Houten! Zodat je zelf ervaart dat fitness bij Piazza Sports bij jou past.

    Lees meer
Pascale de Groot

"'Bij Piazza Sports hangt een gezellige en gemoedelijke sfeer.'"

Pascale de Groot

"'Ik woon in Utrecht maar vind het zeker de moeite waard om drie keer per week naar Houten te rijden.'"

Laura Rosendaal